آزمایش واکسنCOVID-19  در کودکان به دلیل نگرانی از لخته شدن خون به تعویق افتاد

20آوریل 2021- در حالیکه آزمایش واکسن Oxford-AstraZeneca COVID-19 بر روی کودکان به طور موقت متوقف شده است، ارتباط احتمالی لخته شدن نادر خون در بزرگسالان پس از تزریق این واکسن، در حال بررسی است.

این تحقیقات در حالی به تعویق افتاده است که نهادهای رسمی به دنبال همکاری بالقوه هستند.در همین حال، پروفسور اندرو پولارد از دانشگاه آکسفورد به بی بی سی گفته است که هیچ گونه نگرانی در زمینه ی ایمنی در مورد خود این آزمایش وجود ندارد و نخست وزیر بوریس جانسون همچنان اصرار دارد که مردم هنگام فراخوان واکسن خود را بزنند.

پروفسور پولارد گفت: در حالی که در آزمایش بالینی کودکان هیچ گونه نگرانی از نظر ایمنی وجود ندارد، ما قبل از انجام هرگونه واکسیناسیون بیشتر در این کارآزمایی، در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر از سازمان تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) درباره ی بررسی موارد نادر ترومبوز / ترومبوسیتوپنیا در بزرگسالان هستیم.

موارد بسیار نادر گزارش شده از لخته شدن خون غیرمعمول در بین افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند، توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) نیز در حال بررسی است.این سازمان گفته است که هنوز به نتیجه نرسیده و بررسی ها در حال حاضر ادامه دارد.

سازمان MHRA، اعلام کرده است که تاکنون 30 مورد از وقایع نادر لخته ی خون در بین 18.1 میلیون دوز واکسن که تا 24 مارس تزریق شده است، شناسایی شده که هفت مورد آن با مرگ همراه بوده است.

دکترJune Raine ، مدیر اجرایی MHRA در گفتگو با بی بی سی، گفت: مردم باید نوبت خود را برای انجام واکسیناسیون رد نکنند.او افزود: بررسی جامع و دقیق ما برای تهیه ی گزارشاتی از انواع بسیار نادر و خاص لخته خون با پلاکت کم [سلولهای درگیر در لخته شدن] پس از واکسنCovid-19 AstraZeneca ، ادامه دارد. در مورد اقدامات نظارتی هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/covid-19-child-vaccine-trial-postponed-amid-blood-clot-concern.html